وضعیت فعلی
ثبت‌نام نشده
قیمت
بزودی
شروع کنید
این دوره در حال حاضر بسته است

درمان سنگ کلیه در خانه با ورزش

 

امروزه اهمیت ورزش بر کسی پوشیده نیست. ورزش کردن با افزایش توانایی بدن باعث افزایش کیفیت زندگی می شود اما زمانی که به یک بیماری مبتلا می شویم اهمیت ورزش کردن دوچندان می شود خصوصا زمانی که بتوان با انجام یک سری تمرینات ورزشی خاص، از رفتن زیر تیغ جراحی پیشگیری کنیم. 

یکی از مشکلات رایج افراد در بزرگسالی سنگ کلیه است که در بعضی افراد بدون علامت بروز می کند و در برخی دیگر همراه با علائم متعدد و درد می باشند. از آنجایی که احتمال عود مجدد سنگ کلیه وجود دارد، بنابراین درمان سنگ کلیه و در کنار آن تغییر روش زندگی برای پیشگیری از بروز مجدد آن اهمیت دوچندانی دارد. با توجه به موقعیت کلیه ها در بدن، انجام یکسری تمرینات  ویژه کششی و تقویتی دفع سنگ کلیه تسهیل می شود که در این  دوره آموزشی این تمرینات و دیگر نکات و روشهای پیشگیری از سنگ کلیه به صورت مفصل آموزش داده شده اند.

از آنجایی که باقی ماندن سنگ در کلیه باعث جذب بیشتر مواد معدنی و بزرگ شدن و غیرقابل دفع شدن آنها می شود و این مساوی با پیش رفتن به سمت درمانهای تهاجمی و جراحی برای شکستن و خارج کردن آنها است، بنابراین لازم است دراسرع وقت تمام تلاش خود را بکار بگیرید تا سنگها به صورت طبیعی دفع شوند و این آن چیزی است که در این دوره به شما آموزش داده می شود.

 

در این دوره  آموزشی استراتژیهای درمان سنگ کلیه، پیشگیری از عود مجدد سنگ کلیه و تسکین درد سنگ کلیه  به طور مفصل مرور می شود.

سنگ کلیه چیست؟

در ابتدا باید بدانیم سنگ کلیه چیست و چگونه تشکیل می شود.

سنگ کلیه از ته نشین شدن مواد معدنی کریستالی سفت شده در کلیه یا مجاری ادرار به وجود می آید. این کریستالها از نمکهای اسیدی و معدنی تشکیل شده اند.

 

درمان سنگ کلیه در خانه با ورزش

دلایل متعددی باعث شکل گیری سنگ کلیه می شود. مهمترین علت آن اینست که وقتی ادرار غلیظ می شود، مواد معدنی درون آن فرصت می یابند که به شکل کریستالهای سفت دربیایند. سنگ کلیه می تواند هر قسمتی از مجاری ادراری از کلیه گرفته تا مثانه را تحت تاثیر قرار بدهد.

درمان سنگ کلیه در خانه با ورزش


دفع سنگ کلیه می تواند دردناک باشد اما آسیب دائمی به جا نمی گذارد. در بعضی از افراد سنگ کلیه می تواند با دریافت داروهای ضد درد و نوشیدن مقدار زیادی آب دفع شود، اما در برخی دیگر ممکن است نیاز به جراحی باشد خصوصا در شرایطی که سنگ در مجاری ادراری گیر افتاده یا منجر به عوارض شده باشد.

کلیه 2

سنگ کلیه چگونه شکل می گیرد؟

وظیفه اصلی کلیه تصفیه خون و دور کردن مواد شیمیایی زائد و تولید ادرار است. مجاری ادراری، ادرار را از هر کلیه به مثانه انتقال می دهند و بعد از پر شدن مثانه از ادرار، ادرار از طریق مجاری دیگری از بدن خارج می شود.

مواد زائد در مجاری ادراری کاملا حل شده و نامشخص هستند اما گاهی این مواد شیمیایی به صورت کریستالهای ریزی در کنار هم جمع می شوند و سنگهای کلیه را شکل میدهند.

کلیه 3

علائم سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه اغلب بدون هیچ علامتی بروز می کند. اما به محض اینکه سنگ داخل کلیه به حرکت دربیاید یا از کلیه به سمت مثانه حرکت کند ممکن است در این نواحی گیر بیفتد. این گیر افتادگی جلوی دفع ادرار را می گیرد و کلیه ملتهب می شود. این التهاب باعث درد بسیار زیادی می شود.

کلیه 4

علائم سنگ کلیه عبارتند از:

  • درد تیز همراه با گرفتگی کمر و پهلو، درد به سمت پایین شکم و کشاله ران می کشد و بعضی می گویند درد سنگ کلیه از درد زایمان بدتر است.
  • درد ناگهان شروع می شود و موجی شکل می آید و می رود، در این شرایط بدن در تلاش است تا سنگ را دفع کند.
کلیه 5
  • نیاز شدید به دفع ادرار
کلیه 6
  • ادرار مکرر و حس سوزش حین دفع ادرار
کلیه 7
  • ادرار تیره یا قرمز به دلیل دفع خون، گاهی خون در ادرار به حدی کم است که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود.
سنگ کلیه (8)
  • حالت تهوع و استفراغ
کلیه 9
  • درد در ناحیه  سر آلت تناسلی مردانه
کلیه 10
  • ادرار همراه با بوی متعفن
کلیه 11
  • تب و لرز در صورت وجود عفونت
کلیه 12

توجه داشته باشید محل درد با حرکت سنگ در مجاری ادراری می تواند تغییر کند. درد می تواند در محلهای متفاوتی حس شود یا شدتش افزایش یابد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

کلیه 13

اگر بعضی از علائم ذکر شده باعث بی قراری شما می شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به عبارت دیگر اگر با یکی از مشکلات زیر مواجه شدید، نیاز است فورا با پزشک مشورت کنید:

  1. درد شدید که اجازه نشستن به شما نمی دهد. ممکن است این درد را در پهلو، شکم، کشاله ران یا ناحیه تناسلی تجربه کنید.
  2. درد همراه با حالت تهوع و استفراغ
  3. تب و لرز همراه با درد
  4. درد و سوزش حین دفع ادرار

قبل از ویزیت با پزشک به نکات زیر توجه کنید:

  1. علائم خود را یادداشت کنید حتی آنهایی که بنظر می رسد ارتباطی با سنگ کلیه ندارد
  2. میزان آب دریافتی در طول روز و تعداد دفع ادرار در یک دوره ی 24 ساعته را ثبت کنید.
کلیه 14

      3.      همه داروهای مصرفی از جمله ویتامین ها و مکملها را یادداشت کنید.

      4. با خود یک همراه ببرید، حضور یک فرد دیگر کمک می کند تا صحبت خود با دکتر را به خاطر بسپرید.

کلیه 15

       5. سوالاتی که از پزشک  دارید را یادداشت کنید، مانند:

  • آیا من مبتلا به سنگ کلیه شده ام؟
  •  سایز آن چقدر است و در کجا قرار دارد؟
  • به کدام نوع سنگ کلیه مبتلا شده ام؟
  • آیا دارو می تواند مشکل من را برطرف کند؟
  •  
کلیه 16
  • آیا نیاز به جراحی دارم؟
    چقدر احتمال عود مجدد آن وجود دارد؟
  • چگونه می توانم از بروز مجدد سنگ کلیه در آینده جلوگیری کنم؟
  • چه مسائلی را نیاز است که رعایت کنم؟
  • آیا بیماریهای دیگر مرا تحت تاثیر قرار می دهد(اگر بیماری دیگری دارید)؟
کلیه 21

پزشک نیز سوالاتی از شما خواهد پرسید:

  1. چه زمانی علائم شما شروع شد؟
  2. آیا علائمتان پیوسته وجود دارد یا گهگاه ایجاد می شود؟
  3. شدت علائمتان چقدر است؟ چه چیزی آن را بهبود می بخشد یا بدتر می کند؟
  4. آیا سابقه خانوادگی سنگ کلیه دارید؟
کلیه 18

علت های سنگ کلیه

سنگ کلیه یک دلیل مشخص ندارد بلکه فاکتورهای متعددی باعث می شود یک فرد به آن مبتلا شود:

حجم کم ادرار- حجم کم همیشگی ادرار ریسک فاکتور اصلی تولید سنگ کلیه است.

 حجم ادرار به دلیل کم آبی می تواند کاهش پیدا کند. کم آبی زمانی رخ میدهد که از دست دادن آب بدن به علت تعریق، آب کافی برای تولید ادرار باقی نگذارد.  ادرار تیره و غلیظ  نشان دهنده ی حجم کم ادرار شماست. ادرار تغلیظ شده نشان میدهد که بدن شما آب کافی نداشته تا نمکهای بدن در آن حل شوند. بنابراین بایستی حجم مایع دریافتی در طول روز را افزایش دهید تا نمکهای ادرار را رقیق کنید. انجام این کار باعث کاهش ریسک بروز سنگ کلیه می شود. مقدار طبیعی حجم ادرار در بزرگسالان 2.5 لیتر در روز است. به طور متوسط این حجم از ادرار نیاز به 3 لیتر مایعات در روز دارد.

سنگ کلیه (22)

رژیم غذایی- رژیم غذایی می تواند شانس بروز سنگ کلیه را تحت تاثیر قرار دهد.

علت رایج سنگهای کلسیمی، میزان بالای کلسیم در ادرار است. اینکه چقدر در طول روز کلسیم مصرف می کند سطح کلسیم شما را مشخص نمیکند، بلکه اینکه چطور بدن شما میزان کلسیم را تنظیم می کند اهمیت دارد. بنابراین محدودیت در مصرف کلسیم از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری نمی کند! بلکه شما باید سطح جذب نمک سدیم بدن خود را کاهش دهید. مقادیر بالای نمک در رژیم غذایی عامل اصلی ایجاد کننده سنگهای کلسیمی است. نمک وارد ادرار می شود و زمانی که بیش از حد مصرف شده باشد، از بازجذب کلسیم از ادرار به خون جلوگیری می کند. با کاهش نمک در رژیم غذایی، سطح کلسیم ادرار کاهش می یابد و در نتیجه احتمال شکل گیری سنگ کلسیمی کاهش می یابد.

کلیه 23

مسئله ی دیگری که باید به آن توجه کنید رژیم غذایی با مقادیر بالای پروتئین حیوانی است که سطح اسید در بدن و ادرار را افزایش میدهد. سطح بالای اسید موجب تشکیل کلسیم اگزالات و سنگهای اسیداوریکی می شود. وقتی گوشت در بدن به اوریک اسید تبدیل میشود، احتمال تشکیل سنگهای کلسیمی و اوریک اسیدی بالا می رود.

سنگ کلیه (24)

مشکلات لوله گوارش- اسهال مزمن  و جراحی هایی مانند جراحی بایپس معده می تواند ریسک تشکیل سنگ کلیه اگزالاتی کلسیمی را افزایش دهد. اسهال باعث از دست دادن آب بدن می شود بنابراین حجم ادرار کاهش می یابد. بعلاوه بدن اگزالات اضافه در روده ها را جذب می کند و در نتیجه اگزالات ادرار بالا می رود. اینها در کنار هم، یعنی کاهش حجم ادرار و بالا رفتن سطح اگزالات ادرار می تواند منجر به تشکیل سنگ اگزالاتی کلسیمی شود

کلیه 26

بیماریهای دیگر- بعضی از بیماریها باعث افزایش ریسک تولید سنگ کلیه می شود که عبارتند از:

  • نقرس- که مشخصه ی آن افزایش اوریک اسید در خون و ادرار است و می تواند منجر به تشکیل سنگ اوریک اسیدی شود.
کلیه 27
  • هایپرکلسیوری- بیماری ارثی که در آن دفع بیش از حد کلسیم در ادرار را داریم و باعث ایجاد سنگ کلیه می شود. در این بیماری کلسیم اضافه در غذا جذب شده و به ادرار منتقل می شود. کلسیم اضافه تبدیل به سنگهای اگزالاتی کلسیمی و اگزالاتی فسفاته می شود.
  • بیماری های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا با افزایش احتمال تشکیل سنگ کلیه ارتباط دارند.
کلیه 28

جراحی استومی یا بایپس معده می تواند ریسک سنگ کلیه را افزایش دهد.

سنگ کلیه (29)
  • رشد غیرطبیعی حداقل یکی از غده های پاراتیروئید که می تواند باعث افزایش سطوح کلسیم در خون و ادرار و در نتیجه سنگهای کلیه شود.
  • اسیدوز توبولار کلیوی دیستال- اختلالی است که در بدن اسید ساخته می شود و می تواند باعث تولید سنگهای فسفاتی کلسیمی شود.
  • اختلالات ارثی که می تواند باعث تولید انواع خاصی از سنگهای کلیه شود.سیستینوریا که منجر به افزایش آمینواسید سیستئین در خون می شود از جمله این اختلالات است. هایپراگزالوریا اولیه اختلال دیگری است که کبد بیش از حد اگزالات تولید می کند، این بیماران اغلب قبل از سن 20 سالگی دچار سنگ کلیه می شوند.
کلیه 31

انواع سنگ کلیه

اگر از انواع سنگ کلیه و چگونگی تولید آن اطلاع داشته باشید، میتوانید ریسک بروز این بیماری را در خود کاهش دهید.

سنگهای کلسیمی- رایج ترین نوع سنگ کلیه، سنگهای کلسیمی در شکل اگزالات کلسیم است. 80 درصد سنگ های کلیه اگزالات کلسیم هستند. اگزالات کلسیم ماده ای است که در غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات یافت می شود. آجیلها و سبزیجات مقادیر بالایی اگزالات دارند. رژیم غذایی، دوز بالای ویتامین دی، اختلالات متابولیک و جراحی بایپس معده می تواند کلسیم و اگزالات در ادرار را افزایش دهد.

کبد نیز اگزالات تولید می کند. سنگهای کلسیمی می تواند در شکل کلسیم فسفات بروز کند که 5-10 درصد از سنگهای کلیه کلسیم فسفات هستند.

کلیه 32

سنگهای اوریک اسید- اوریک اسید ماده زائد است که در نتیجه تغییرات شیمیایی در بدن به وجود می آید. کریستالهای اوریک اسید در ادرار اسیدی به خوبی حل نمی شوند و سنگ اوریک اسید را به وجود می آورند. 

چه مسائلی باعث میشود ادرار اسیدی شود؟

  • اضافه وزن
  • اسهال مزمن
  • دیابت نوع 2
  • نقرص
  • رژیم با مقادیر بالای پروتئین حیوانی و مقادیر کم میوه ها و سبزیجات
سنگ کلیه (34)

 

سنگهای سیستئینی- در افرادی که کلیه شان سیستئین(یک آمینواسید) بیش از حد دفع می شود مستعد سنگ سیستئینی هستند. سنگهای سیستئینی نادر هستند و اغلب از دوران کودکی شکل می گیرند. تنها 1-2% سنگهای کلیه سیستئینی هستند.

 

سنگهای استرووایتی- عفونتهایی مانند عفونت مجاری ادراری میتوانند باعث تشکیل سنگهای استرووایت شوند. بعضی از باکتری ها میتوانند باعث شوند خاصیت اسیدی ادرار کاهش پیدا کرده و ادرار بازی یا آلکالینی شود. سنگهای منیزیم آمونیوم فسفات یا همان سنگهای استرووایت در ادرار آلکالینی ایجاد میشوند. این سنگها علائم کمی دارند، سریعا رشد میکنند و میتوانند خیلی بزرگ باشند. افراد با زمینه عفونت مجاری ادراری مزمن بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع سنگ کلیه هستند. 10-15 درصد سنگهای کلیه استرووایتی هستند.

سنگ کلیه (35)

داده های مربوط به سنگ کلیه:

  • سنگهای مجاری ادراری در مردان شایعتر است.
  • بیشتر سنگهای ادراری در سنین بین 20تا 49 سال ایجاد می شوند ودر افرادی که اولین بار در دهه 20 و 30 زندگیشان دچار این عارضه میشوند مستعد عود مجدد آن هستند.
  • افرادی که بیشتر از یک سنگ کلیه دارند مستعد عود مجدد آن هستند.
  • در کشورهای پیشرفته، سنگ کلیه شایعتر است و در کشورهای درحال توسعه سنگ مثانه شیوع بیشتری دارد که می تواند به دلیل تفاوت رژیم غذایی باشد.
  • در دهه های گذشته، درصد افراد مبتلا به سنگ کلیه در آمریکا افزایش یافته که احتمالا در ارتباط با افزایش نرخ چاقی در این کشور است. 
  • ابتلای کودکان به سنگ کلیه در سالهای اخیر افزایش یافته است.

 

کلیه 37

عوامل خطر ابتلا به سنگ کلیه

احتمال ابتلا به سنگ کلیه در هر فردی وجود دارد اما بیماریهای خاص، شرایط و داروهای خاصی امکان ابتلا به سنگ کلیه را افزایش میدهد.

  • سابقه خانوادگی یا شخصی- احتمال تشکیل سنگ کلیه در فردی که هردو والدش مبتلا باشند و نیزدر فردی که قبلا آن را تجربه کرده وجود دارد. سابقه خانوادگی ابتلا به نقرص نیز فرد را مستعد ابتلا به سنگ کلیه می کند.
نقرس و سنگ کلیه
  • نژاد- نژاد قفقازی بالاترین نرخ شیوع سنگ کلیه را دارند و نژاد مکزیکی آمریکایی در رده دوم ابتلا قرار دارد. پایینترین نرخ شیوع سنگ کلیه مربوط به نژاد آفریقایی-آمریکایی است.
  • تفاوتهای جغرافیایی- رژیم غذایی، ترکیب آب منطقه زندگی یا هردو تفاوتهای جغرافیایی هستند که می تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهند. 
آب و سنگ کلیه
  • جنسیت و سن- احتمال تشکیل سنگ کلیه در آقایان بیشتر ازخانم هاست. با افزایش سن در آقایان، خطر تشکیل سنگ کلیه نیز افزایش می یابد. در خانمها، احتمال تشکیل سنگ کلیه در 50 سالگی به اوج می رسد. در سنین کمتر، در مراحل پایانی بارداری احتمال تشکیل سنگ کلیه وجود دارد. این به دلیل جذب بیشتر کلسیم است که کلیه ها نتوانستند میزان آن را تنظیم کنند. هرچند احتمال تشکیل سنگ کلیه در دوران بارداری نادر است. 
سنگ کلیه مردان
  • در کودکان سنگ کلیه به دلیل عوامل ژنتیکی بروز می کند. اغلب، علت هایپرکلسیوری یا مقادیر بالای کلسیم در ادرار است. نقص ساختاری مجاری ادراری نیز از علل اصلی ایجاد سنگ کلیه در کودکان است. بعلاوه کودکانی که هنگام تولد وزن پایینی دارند و درون رگی تغذیه میشوند نیز در معرض خطر تشکیل سنگ کلیه قرار دارند.
سنگ کلیه در کودکان
  • استرس- در یک مطالعه نشان داده شده است افرادی که زندگی پر از استرس را تجربه می کنند نسبت به کسانی که کمتر در معرض استرس قرار دارند بیشتر به سنگ کلیه مبتلا می شوند. هنگام استرس، بدن هورمون وازوپرسین آزاد می کند که موجب کاهش ادرار و در نتیجه افزایش غلظت آن می شود
استرس و سنگ کلیه
  • چاقی- BMI  بالا و افزایش سایز دور کمر از عوامل خطر ابتلا به سنگ کلیه هستند. احتمالا یک رابطه بین بافت چربی، مقاومت به انسولین و ترکیب ادراروجود دارد. افراد چاق کلسیم و اوریک اسید بیشتری دفع می کنند بنابراین بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند.
وزن بالا و سنگ کلیه
  • بیماریهای گوارشی و جراحی- تغییر در فرآیند گوارشی زمانی که جذب کلسیم و آب را تحت تاثیر قرار دهد احتمال تشکیل مواد لازم برای سنگ کلیه در ادرار را بالا میبرد. جراحی بایپس معده، بیماریهای التهابی مثانه و اسهال مزمن می تواند منجر به این تغییرات شود
بیماری های گوارشی و سنگ کلیه
  • رژیمهای غذایی خاص- رژیم غذایی با مقادیر بالای پروتئین، سدیم و شکر می تواند احتمال تشکیل بعضی از انواع سنگ کلیه را افزایش دهد.خصوصا این مسئله در مورد رژیم غذایی با مقادیر بالای سدیم اصدق می کند چرا که مقادیر بیش از حد سدیم، مقدار کلسیمی که کلیه باید فیلتر کند را افزایش می دهد.
مصرف نمک و سنگ کلیه
  • بارداری- بعضی از خانم های باردار مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند. تغییرات وابسته به بارداری ریسک تشکیل سنگ کلیه را افزایش می دهد. یکی از این تغییرات کند شدن عبور ادرار به علت افزایش سطح پروژسترون و کاهش جذب مایع به علت کاهش ظرفیت مثانه (ناشی از بزرگ شدن رحم ) است. بعلاوه بارداری منجر به افزایش خفیف در دفع کلسیم به ادرارمی شود.
سنگ کلیه در حاملگی
  • داروها- بیش از 10 درصد مبتلایان ایدز به علت مصرف داروی ایندیناویر دچار سنگ کلیه می شوند. خطر ابتلا به سنگ کلیه در صورت وجود هپاتیت بی، هپاتیت سی و هموفیلی به علت ترکیب آنتی بادی TMX-SMX بالاتر هم می رود.
خطرات سنگ کلیه

سنگ کلیه از عوارض نادر هورمونهای تیروئیدی و دیوریتیک لوپ است. شیمی درمانی سرطانهای خاص نیز می تواند منجر به سنگ کلیه شود. آنتاسیدها(داروهای متعادل کننده اسیدیته روده) زمانی که به مدت طولانی مصرف شوند می تواند محتویات ادرار را تغییر داده و ریسک ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.

ورزش و سنگ کلیه

تشخیص و درمان سنگ کلیه

تشخیص سنگ کلیه زمانی صورت می پذیرد که الگوی معمول علائم تایید شود و دیگر دلایل احتمالی درد رد شود. تستهای تصویربرداری معمولا برای تایید تشخیص انجام می گیرد. بیشتر بیماران برای سی تی اسکن ارجاع داده می شوند. این تست سریع انجام می شود و می تواند دلایل دیگری که برای درد بیمار محتمل است را رد کند. هرچند بیمار را در معرض مقادیر بسیار زیادی از تشعشع قرار می دهد. در بارداران و کسانی که نباید در معرض تشتعشع قرار بگیرند، از تست اولتراسوند برای کمک به تشخیص استفاده می شود.

محتوای دوره

3 دیدگاه دربارهٔ «راههای ساده دفع سنگ کلیه با ورزش در خانه»

  1. من سرچ کردم چه ورزشهایی برای سنگ کلیه مفید هست شوند صفحه توضیحات یه دونه ورزش معرفی نکردید!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن