آموزش ماساژ دست

ماساژ دست در طب سنتی

بر اساس آموزه های طب سنتی چینی و سایر منابع آموزش ماساژ، برای انجام ماساژ دست در منزل نیاز به امکانات ویژه ای نبوده و استفاده از روغن الزامی ندارد.

برای دستیابی به نتیجه مطلوب سعی کنید این ماساژ را هر روز و با فشار متوسط بر روی دست ها انجام دهید.

در صورت تمایل می توانید پیش از شروع مراحل ماساژ دست های خود را گرم کنید و سپس مراحل زیر را انجام دهید:

  • به حالتی راحت بنشینید و دست خود را روی یک میز بگذارید تا بتوانید فشار متوسطی را به همه نقاط دست اعمال کنید.
  • با کف دست، ساعد را از محدوده آرنج تا ساعد و بالعکس ماساژ دهید.
  • با کف دست، از مچ دست تا نوک انگشتان را ماساژ دهید.
  • دست خود را به حالت فنجانی درآورید و دست دیگر را به گونه ای که شست زیر ساعد قرار گیرد، گرفته و بفشارید. این حرکت را در هر دو سمت ساعد و فشار مناسب حداقل سه مرتبه تکرار کنید.
  • با حرکات دورانی شست دست، کف دست تا نوک انگشتان دیگر را ماساژ دهید.

روش ماساژ دست با طب سنتی چینی

براساس منابع و آموزه های طب سنتی و مکمل، ماساژ هر نقطه از دست می تواند در بهبود عملکرد ارگان و اندام ویژه ای در بدن تاثیر گذار باشد.

در ادامه به معرفی برخی از این نقاط می پردازیم:

هر یک از این نقاط را چند ثانیه فشرده و نفس عمیق بکشید.

  • برای درمان ناراحتی های تنفسی، و بهبود عملکرد تیروئید نقطه 1 را بفشارید.
  •  برای بهبود عملکرد طحال و معده، دل درد و سر درد، درمان استرس و افسردگی نقطه 2 را فشار دهید.
  •  فشردن نقطه 3 به رفع مشکلات کلیه ها و مثانه، مدیریت احساساتی همچون ترس و تسکین دندان درد کمک می کند.
  •  بهبود گردش خون، تنظیم کبد و کیسه صفرا، تسکین درد ماهانه خانم ها، بهبود بینایی و میگرن با فشردن نقطه 4 میسر می گردد.
  •  فشردن نقطه 5 به عملکرد ریه و روده بزرگ، بهبود مشکلات گوارشی و پوستی کمک می کند.
  •  نقطه 6 انعکاسی از روده کوچک و قلب بوده و در تنظیم عملکرد آن ها موثر است. همچنین اگر احساس نگرانی، نا امنی و یا عصبی بودن دارید، فشردن این نقطه به افزایش اعتماد به نفس کمک می کند.
  •  نقطه 7، در قسمت خارجی کف دست به تنظیم قند خون و رفع مشکلات آپاندیس کمک می کند.
  •  برای درمان مشکلات گوارشی و درد شکم، نقطه 8، در مرکز کف دست را فشار دهید.
  •  فشردن نقطه 9، در بخش گوشتی کف دست به عملکرد غدد درون ریز و قلب مرتبط می باشد.
طب سنتی در ماساژ دست

دست‌هایتان را هر روز با کرم مرطوب کننده ماساژ دهید

انگشتان دست را در هم قلاب کنید و پاشنه دست‌ها را دایره وار به هم بمالید. سپس همان طور که دست‌هایتان در هم قلاب است، با یک شست، زیر شست دیگر را دایره وار ماساژ داده و به سمت مرکز دست بروید. این حرکت را با دست دیگر ادامه دهید. بعد انگشت‌ها را رها کرده و با شست و انگشت اشاره یک دست، کف دست، مچ و انگشتان دست دیگر را ماساژ دهید.

آموزش تصویری ماساژ دست به صورت مرحله به مرحله

1 _ برای ماساژ دست ابتدا دست ها را بشویید.

143742 638

2 – سپس بدن خود را شل کنید و از ماساژ گیرنده نیز درخواست کنید بدن خود را شل کند.

3 _ سپس باید دستها را چرب کرد تا راحت تر انگشتان بر روی دست حرکت کند.

DIY HAND MASSAGE IN 5 STROKES copy 800x445 1

4 _ مقدار بسیار کمی لوسیون دست را روی دست ماساژ گیرنده قرار دهید. دست در دسترس ماساژ گیرنده را بگیرید و آن را در کف دست چپ خود قرار دهید ، کف دست خود را بالا ببرید. حالا ، با دست راست خود  خیلی آرام شروع به ماساژ کف دست با انگشتان خود کنید .

4 3 1

5 _ انگشتان خود را به صورت دایره های کوچک به عرض تقریبا یک اینچ بچرخانید. حرکات را به آرامی و با نرمی انجام دهید. روی کف دست ماساژ گیرنده حرکت کنید.

با شست خود وسط کف دست خود را فشار دهید و حرکات ریز و چرخشی انجام دهید.

حالا از نوک انگشتان به سمت مچ دست حرکت کنید ، اما این بار از نوک انگشتان شست استفاده کنید. با انگشتان دیگر خود پشت دست را بگیرید. سپس با انگشت شست به صورت دایره های کوچک به سمت مچ دست حرکت کنید.

img how to give a hand massage 7777 600 square

6 _ در مرحله بعد نوک انگشتان دست خود را باید فشار دهید، این فشار باید محکم باشد اما باعث درد نشود، این کار را روی دو دست خود انجام دهید و دوباره از جهت دیگر این کار را تکرار کنید.

Hand massage2 300x150 1

7 _  استخوان های کف دست را پیدا کنید و با استفاده از انگشت شست آنها را از انتهای انگشتان تا مچ ماساژ دهید. ماساژ کف دست را به مدت ۳ دقیقه ادامه دهید.

unnamed 5

8 _ حالا نوبت ماساژ انگشتان است. برای ماساژ این قسمت، انگشت خود را با انگشت اشاره و شست، دست دیگر گرفته و با فشار کم از انتهای انگشتان تا نوک انگشتان بروید. فشارها باید ملایم باشد، از فشارکم شروع کنید تا به فشارهای محکمتر، سپس در خلاف جهت نیز ماساي دهید. این کار را روی هر دو دست خود انجام دهید.

For Tired Hands
Hand massage6 300x150 1

9 _ يكي از مهم‌ترين بخش‌ها كه به زيبايي دست كمك مي‌كند و در عين حال تاثير زيادي در تخليه بارهاي عصبي و تنش‌هاي كاري دارد ناحيه پشت دست است. براي ماساژ اين بخش كف دست خود را با انگشت شست دست دیگر گرفته و به کمک چهارانگشت دیگر، پشت دست خود را به آرامی ماساژ دهید. در اين مرحله با حركت‌هايي از سمت مچ به سمت انگشتان دست به تخلیه انرژی منفی كمك می‌کنید. اين ماساژ باعث ريلكسی می‌شود، و همچنین به فرم گرفتن عضلات روی دست بسيار كمك می‌كند و حتی پوست دست را تحت‌ تاثير خود قرار می‌دهد. پس از اتمام این مرحله یک دور ماساژ از سمت انگشتان به مچ را نیز انجام میدهیم.

Hand Arm Massage 1024x680 1
magazine xxl

10 _ در انتها به سراغ ناحیه پر فشار یعنی فاصله بین انگشت شست و اشاره بروید. این قسمت را با فشار انگشت شست و انگشت اشاره با حرکت های ریز و دایره‌ای ماساژ دهید. دقت کنید که این نقطه بسیار حساس هست پس خیلی به آرامی و نرمی و با حرکات دایره ای آرام ماساژ داده شود.

Hand massage8 300x150 1
images 2

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن