وضعیت فعلی
ثبت‌نام نشده
قیمت
39 هزار تومان

درمان ترس از مرگ | اضطراب و ترس از مردن |کنترل نگرانی از مرگ عزیزان و خود

خلاصه دوره درمان ترس از مردن

من دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب هستم و در این دوره آموزشی با نگاهی منحصر به فرد و خاص به موضوع ترس از مرگ پرداخته ام. نگاه من به پدیده مرگ و درمان ترس از مرگ در این دوره آموزشی بسیار فراتر از توصیه های دوستان و مطالب اینترنتی است و فقط برای کسانی مناسب است که نسبت به پدیده مرگ دچار ترس و نگرانی قابل توجهی هستند، خواه مرگ عزیزان یا مرگ خود فرد

اگر نتایج گوگل را در مورد موضوع ترس از مرگ مرور کنیم به راه حل های ساده و گهگاه موثر می رسیم اما به اعتقاد من، این راه حل ها مشکل اغلب افراد را حل نمی کند چون بسیار کوتاه، ساده و غیر تخصصی هستند و به جزییات به میزان کافی نپرداخته اند.

لطفا اشتباه نکنید! این دوره بیش از هرچیزی در مورد زندگی است! کسی که بتواند با ترس از مرگ و با پایان پذیر بودن خودش کنار بیاید می تواند یاد بگیرد که تجربه زندگی کامل داشته باشد و میتواند در اعماق تجربه همه لحظه های زندگی اش فرو برود. من در این دوره زندگی کردن را خواهم آموخت.

دوره آموزشی غلبه بر نگرانی و استرس مرگ چه بخشهایی دارد؟

محتوای دوره شامل چه بخشهایی است:

  • مقدمه و معرفی
  • تاریخچه انسان و ترس از مرگ
  • تعریف ترس از مرگ از دید روانشناختی
  • آیا مرگ زیباست؟ چرا همه چیز حول و حوش مرگ ترسناک است؟
  • آیا فکر کردن به مرگ، ما را افسرده و غمگین می کند؟
  • آیا مرگ برای ما تجربه جدیدی است؟
  • آیا مرگ دردناک است؟ تجربه فیزیکی مرگ چطور است؟
  • در زمان مرگ ما کجا حضور داریم؟ هوشیاری ما کجاست؟
  • بعد از مرگ ما یا عزیزانمان، چه بر سر خانواده ما خواهد آمد؟
  • چرا بعد از مردن بد نمی گذرد؟
  • مردن یا زنده ماندن؟ چرا می میریم ؟
  • چقدر باید از مرگ بترسیم؟ چکار کنیم که کمتر از مرگ بترسیم؟
  • مرگ در بیمارستان یا در خانه؟
  • جاودانگی ممکن است؟ در جستجوی اکسیر نامیرایی!
  • جلوگیری از کوتاهی تلومرها و تعویق مرگ چقدر ممکن است؟
  • شکوفایی هنگام مرگ! آیا مرگ میتواند زیباترین تجربه آگاهانه ما باشد؟
  • سخن پایانی
دوره آموزشی درمان ترس از مرگ برای چه کسانی مناسب است؟

گروه اول:   افرادی که نگران مرگ خودشان هستند و به همین دلیل برخی عملکردهایشان دچار مشکل شده است

گروه دوم:  افرادی که به شدت نگران از دست دادن عزیزان و خانواده هستند

گروه سوم:  افرادی که به تازگی عزیزی را از دست داده اند و می خواهند با مرگ عزیزشان کنار بیایند

گروه چهارم: هرکسی که به دلیل بیماری یا شرایط سنی و… به تجربه مرگ نزدیک است

سوال و جواب در مورد ترس و اضطراب مرگ (برای دیدن جواب روی سوال کلیک کنید تا کادرکشویی باز شود)

اینکه همه انسان ها نگران مرگ هستند طبیعی است اما تاناتوفوبیا یا همان اضطراب غیرطبیعی در مورد مرگ و مردن معمولا با یکی یا همه موارد زیر مشخص می شود (منبع):

  • نگرانی بیش از حد در مورد مردن و افکار آزاردهنده در مورد مرگ
  • اجتناب فعالانه از هرچیزی که یاد آور مرگ و مردن باشد
  • تجربه کردن اضطراب شدید در هنگام مواجه با افکار مربوط به مرگ و یا مواجهه با مرگ 

اگر ترس از مرگ به فوبیا تبدیل شده باشد و طبق توضیحات سوال بالا، غیرعادی باشد، حتما نیازمند توجه و درمان روانشناختی است. در غیر اینصورت میتواند باعث اختلال جدی در افکار و کارهای روزمره فرد شود.

ما انسانها از این جهت که “از وجود خود آگاه هستیم” در بین موجودات منحصر به فرد هستیم – ما می توانیم به طور عینی به خود بیندیشیم!

تقریباً 200 سال پیش ، کی یرکگارد ( 1983)  عنوان کرد که در نتیجه این درک، ما دو احساس را تجربه می کنیم: “هیبت” و “ترس”.

زنده بودن عالی است. با این حال درک اینکه همه ما خواهیم مرد وحشتناک است و اینکه بدانیم هر لحظه مرگ ممکن است رخ دهد برای ما آدمها تجربه دشواری است.

مرگ ، یا “اجتناب ناپذیری مرگ” یک وحشت دائمی است که در ته ذهن همه ی انسان ها نهفته است. اضطراب مرگ هنگامی به اوج می رسد که تلاش های ما برای سازگاری ، به حداقل رساندن یا انکار مرگ منجر به شکست شود. به ویژه در لحظه های از دست دادن ، مرگ نزدیکانمان ، یا وقتی با بیماری های تهدید کننده زندگی مانند سرطان روبرو می شویم.

 ترس از مرگ دلایل زیادی دارد از جمله: ترس از درد مرگ، ترس از دنیای پس از مرگ، ترس از لحظه مردن، ترس از فراموش شدن، ترس از مرگ عزیزان و…

از مردن میترسید؟ آیا میدانید مرگ دقیقا چیست؟ تجربه پیرامون مرگ چه؟
آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه می توانید بیشتر زنده بمانید؟ 
از دست دادن کسانی که دوستشان دارید چطور؟ چقدر ذهنتان مشغول اینگونه افکار است؟

هر فردی دیر یا زود با مرگ را لمس میکند ، و بنابراین هر شخص باید یکجا در زندگی اش با سوالات بالا کنار بیاید. برای پاسخ به سوالات بالا و دهها سوال دیگر پیرامون مرگ، من این دوره را تهیه کرده ام

تاناتوفوبیا یک ترس غیرمعمول یا غیر عادی از مرگ است که بر عملکرد طبیعی فرد مبتلا تأثیر می گذارد و ممکن است با خطر یا تهدید واقعی متناسب نباشد. همه افراد ترس از مرگ ندارند و برخی از افراد بینش و آمادگی و پذیرش حقیقت مرگ را دارند.

ترس از مرگ خلاقیت ما را محدود می کند.حتی بعضی اوقات ترس حتی باعث می شود کارهایی انجام دهیم که شاید برای ما چندان خوب نباشد. ممکن است برای کاهش ترس به مصرف مواد مخدر و یا رابطه ناسالم رو بیاوریم.

ترس از مرگ جرات ما را کم می کند. ما را محدود می کند و انرژی ما را بیهوده تخلیه می کند.
وقتی بتوانیم از ترس از مرگ آزاد شویم، در روابط ما با افراد دیگر ، ممکن است تحولاتی جدی صورت بگیرد.

شاید بتوانیم رهاتر زندگی کنیم وبا ایده های جدید خلاقانه ،تمام مسیر زندگی مان را عوض کنیم.

بیشتر مردم می گویند مرگ خوب، مرگ به موقع، بدون درد و آرام است. اما این تعریف دقیق و یکسانی برای همه نیست.
در چه سنی واقعا زمان مرگ است؟

ما فرض میکنیم که یک زندگی خوب باید طولانی باشد. اما همه ما زندگی های طولانی بدی را دیده ایم و افراد خوشبخت و راضی ای را می شناسیم که زندگی نسبتاً کوتاهی داشته اند. همانطور که کیفیت زندگی به طول آن بستگی ندارد، کیفیت مرگ هم به طول آن بستگی ندارد.

در این دوره به انواع مرگ نیز پرداخته ام.

از دیدگاه علم روانشناسی، ترس از مرگ اسم دارد: تاناتو فوبیا 

تاناتو فوبیا یک ترس غیرمعمول یا غیر عادی از مرگ است که بر عملکرد طبیعی فرد مبتلا تأثیر می گذارد و معمولا با خطر یا تهدید واقعی مرگ متناسب نیست (منبع).

علائم تاناتو فوبیا ممکن است فقط در برخی ساعات روز وجود داشته باشد یا فقط وقت هایی ایجاد شود که حرف از مرگ یا مردن شود یا فرد در مورد مرگ فکر کند.

شایعترین علائم روانپزشکی و جسمانی تاناتو فوبیا عبارتند از:

  • حملات وحشت مکرر (پنیک)
  • افزایش اضطراب
  • گیجی و سرگیجه
  • تعریق
  • احساس تپش قلب یا ضربان قلب نامنظم
  • حالت تهوع
  • دل درد
  • حساسیت بیش از حد به دمای گرم یا سرد

هنگامی که حملات ترس از مرگ (تاناتو فوبیا) شروع یا تشدید شود ، ممکن است چندین علامت زیر نیز اضافه شود (منبع):

  • اجتناب از دوستان و خانواده برای مدت زمان طولانی
  • عصبانیت و خشم دائم
  • احساس غصه و غمگینی
  • خلق و خوی تند
  • احساس گناه
  • احساس نگرانی مداوم

درمان ترس از مرگ و بطور کلی هر نوع اضطراب در طب امروزی، بر کاهش ترس و نگرانی های مرتبط با این موضوع متمرکز است. برای انجام این کار، پزشک شما ممکن است از یک یا چند گزینه زیر استفاده کند (منبع):

  1. رواندرمانی (روش های مبتنی بر روانکاوی یا سایر متدهای مشابه)
  2. دارو درمانی
  3. رفتار درمانی شناختی
  4. مراقبه و سایر روش های آرام بخشی

برخلاف افراد بزرگسال، در سنین کودکی مکانیسم های مقابله روانی مانند باورهای منطقی،مذهبی و فرهنگی رشد پیدا نکرده اند و ترس از مرگ در میان کودکان بسیار شایع و جزو مراحل تکاملی انسان است و معمولا در این گروه سنی، طبیعی تلقی می شود.

ترس از مرگ جزو اختلالات اضطرابی و نوعی فوبیا است و مومن و غیرمومن نمی شناسد! هردو گروه ممکن است دچار اضطراب شدید و ترس از مردن شوند گرچه در برخی مطالعات نشان داده شده که در افرادی که باورهای درونی و عمیق مذهبی دارند میزان شیوع ترس از مرگ اندکی کمتر است اما در همین گروه نیز همچنان ترس از مردن شایع است.

به همین دلیل نباید افراد دچار ترس از مرگ را بی اعتقاد و یا بی دین بدانیم و یا تلاش کنیم با تقویت ایمان به تنهایی ترس از مرگ و فوبیا را درمان کنیم. این فوبیا همانند سایر انواع دیگر فوبیا نیازمند درمان های روانشناختی استاندارد است.

ترس از مرگ

چرا باید همین الان دوره درمان ترس از مرگ را شروع کنید؟

مرگ تغییر است و تغییر همیشه ترسناک و همچنین چالش برانگیز است ، تا زمانی که نتوانیم مرگ را بپذیریم ، نمی توانیم چالش زندگی را بپذیریم. تا زمانی که نتوانیم مرگ را بپذیریم ، نمی توانیم این اطمینان را در اعماق قلب خود بدانیم که واقعاً از مرگ نمی ترسیم. و کسی که مرگ را درک نمی کند، زندگی نیز نخواهد کرد. زندگی وقتی زیباست که مسئله مرگ نیز برای ما حل شده باشد.

 این دوره یک راهنمای عملی برای غلبه بر ترس از مرگ و تجربه یک زندگی غنی تر و زیباتر است

چرا دوره درمان ترس از مرگ نیاز همین امروز شماست؟

 امروزه، بسیاری از تابوها شکسته شده اند و در مورد مسائلی صحبت می کنیم که 50 سال پیش، کسی جرات نداشت حتی در خلوت خود به آنها فکر کند!

اما مرگ در بیشتر فرهنگ ها هنوز جزو تابوهاست، حتی در بیشتر کشورهای غربی هم اگر شما در جمع دوستانتان در مورد مرگ و تجربه مردن صحبت کنید احتمالا بعضی از دوستان به شما چپ چپ نگاه می کنند، برخی هم می گویند لطفا انرژی منفی نفرست!

بعضی هم خواهند گفت که روز ما رو تلخ نکن، امروز میخوام شاد باشم. برخی به شما می گویند خب چه فایده که صحبت کنیم؟

بالاخره همه مون میمیریم دیگه! صحبت کردن در مورد مرگ چه کمکی میکنه که حال امروز ما بهتر بشه؟ 

حتی در متمدن ترین کشورها، تفکر درباره مرگ آنقدر به فراموشی سپرده می شود تا به لحظات پایانی زندگی نزدیک شویم و آنجاست که ممکن است برخی از افراد نسبت به گفتگوهای پیرامون مرگ کمی پذیرا باشند.

شاید در همین لحظه در جایی از دنیا، بیماری در بستر مرگ است و نسبت به قریب الوقوع بودن مرگ خودش آگاه است. از عزیزان، نزدیکان و فرزندانش می خواهد که دورش جمع شوند تا در مورد احساسش با آنها صحبت کند.

 به محض اینکه کلمه مرگ را به زبان بیاورد همه حرفش را قطع می کنند و با انکار مرگ قریب الوقوع از او می خواهند که زبانش را گاز بگیرد و بحث را عوض کند!

 کمتر میبینیم که پدر یا مادر بتوانند با فرزندانشان در مورد تجربیاتشان در روزهای پایانی، احساسشان و درک شان از فرایند مرگ و همچنین در مورد هر چیزی مرتبط با مرگ سخن بگویند.

نکات بسیاری وجود دارد که بهتر است در مورد مرگ خود در نظر داشته باشیم و در موردشان تامل کنیم – شاید مهمترین آنها نگرانی در مورد چگونگی کنار آمدن عاطفی و مادی عزیزانمان با مرگ ما باشد.

اما بسیاری از بدترین ترس های ما از مرگ واقع بینانه نیستند و بیشتر بر اساس چگونگی تصور ما از مرگ استوار هستند. این کتاب تلاشی است برای حل معمای مرگ.

ترس از مرگ خلاقیت ما را محدود می کند. حتی بعضی اوقات ترس باعث می شود کارهایی انجام دهیم که برای ما خوب نباشد. مثلا ممکن است برای کاهش ترس از مرگ به مصرف مواد مخدر و یا رابطه ناسالم رو بیاوریم.

ترس از مرگ جرات ما را کم می کند. ما را محدود می کند و انرژی ما را بیهوده تخلیه می کند.

وقتی بتوانیم از ترس از مرگ آزاد شویم، در روابط ما با افراد دیگر، ممکن است تحولاتی جدی صورت بگیرد.

شاید بتوانیم رهاتر زندگی کنیم و با ایده های جدید خلاقانه ،تمام تجربه لحظه های زندگی، هدفمان در زندگی، نگاهمان به پدیده عشق و دوست داشتن و بطور خلاصه، مسیر زندگی مان را عوض کنیم.

سایر دوره های آنلاین دکتر مصطفی امیری

محتوای دوره

15 دیدگاه دربارهٔ «درمان ترس از مرگ | 93 راه غلبه بر وسواس ترس از مردن (تاناتوفوبیا) خود و عزیزان»

  1. سلام. این دوره را دیروز خریدم. قسمت اول آن یعنی مقدمه و تاریخچه کوتاهی از ترس از مرگ قابل استفاده بود. اما قسمت بعدی فقط تیتر بحث را داشت. نه فایل صوتی یا تصویری داشت نه متن. تکمیل آن درس را زدم. قسمت بعد از آن هم مثل قسمت دوم قابل استفاده نبود

    1. مدیر پشتیبانی

      با سپاس از شما
      طی ۲۴ ساعت آینده فایل جلسات بعدی برای شما باز میشود، هر روز یک فایل برای شما باز میشود و به ترتیب روزانه میتوانید بقیه درس ها را پیش بروید

  2. خیلی دوره خوبی بود به دوتا از دوستام هم توصیه کردم بگیرم چون بنظرم اونا هم با مرگ مشکل داشتن. نمیگم صد در صد با مرگ کنار اومدم ولی راحت میتونم بگم دیگه از کلمه مرگ نمیترسم و مثل قبل همش نگران مردن مادر پدرم نیستم

  3. سلام ، ببخشید قسمت مرگ در بیمارستان یا در خانه که نوشته شده اما تو سرفصل درس های دوره ی خریداری شده نیست ؟

  4. درسنامه ی سوم دوره ، مقایسه ی درد زایمان و درد مرگ یه لینک تو پرانتز که نوشته شده (منبع) کار نمیکنه ، میشه لطفاً یه بررسی داشته باشید ؟ متشکرم

  5. سلام من الان دوره خریداری کردم و از حساب بانکیم کسر شد ولی برا چیزی بالا نمیاد میگه مجدد پرداخت کنید

  6. سلام وقت تون بخیر ، من علایم فوبیا رو ندارم ولی وقتی کسی فوت می کنه حتی اگر از عزیزانم نباشه خیلی ناراحت میشم و فکرایی که تو ذهنم میاد بیشتر حالم بد می کنه یا خودم جای فردی میزارم که مرده یا جای اطرافیانش که چطور با این مسئله کنار میان ، اگر این اتفاق برای من بیفته چی،برای همین فکر می کنم واکنشم به مرگ دیگرانم شدیده،آیا این هم شامل لوبیا مرگ میشه؟این دوره به درد من میخوره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن