کمی درباره ی خشم

دفعه بعدی که عصبانی می‌شوید، توقف کنید و به این فکر کنید که چرا عصبانی هستید.

خشم و عصبانیت را می‌توان با دویدن، انجام تمرینات یوگا، مشغول کردن ذهن با تنفس عمیق و تمریناتی مانند اینها کمتر کرد. اینها تکنیک های عالی و خیلی خوبی هستند اما چه اتفاقی می افتد وقتی این عصبانیت در رابطه شما و وسط بحث‌های شما با شریک عاطفی‌تان رخ میدهد؟!

عصبانیت میتواند خودآگاهی و باور فرد نسبت به خودش را نیز درهم بشکند. وقتی در عصبانیت غرق میشوید، نبض و تپش قلب شما بالا میرود و عملا کنترل سیستم بدن به دست خشم شما می افتد، در این شرایط فکر کردن به شکل منطقی تقریبا غیرممکن میشود.

درک این نکته مهم است که عصبانیت اغلب شبیه به یک شاه‌ماهی قرمز است که احساسات آسیب‌پذیرتری همچون خجالت، غم و ناامیدی را نیز با خود به همراه دارد.

اگرچه که از بین بردن احساس خشم در همان لحظه ممکن نیست اما میتوان احساساتی که در زیر خشم ما وجود دارد را شناسایی کنیم. خب چطور؟! بریم تا با هم ببینیم چطوری میشه!

داستان خشم را در نظرتان بیاورید تا از داستان به عنوان کلیدی برای پیدا کردن احساسات اصلی استفاده کنیم.

به عنوان مثال: این احساس سارا است؛ بعد از اینکه همسرش سعید، قرار با او را کنسل کرده است.

سارا: من از تو خیلی عصبانی هستم. تو همیشه قرارهایت با من را به خاطر دوستانت کنسل میکنی، تو باعث میشی من احساس حقارت و بی اهمیت بودن کنم.

احساس اصلی در اینجا، حس بی اهمیت بودن است. هنگامی که سارا این حس را شناسایی کرد، میتواند با سعید طوری ارتباط برقرار کند تا سعید بتواند او را درک کند.

سپس سارا میتواند یک شروع منسجم تر و دوست داشتنی تر برای گفتگوهای خود بسازد:

سارا: الان زمان خوبی هست که من راجع به موضوعی که در ذهنم هست باهات صحبت کنم؟

سعید: بله حتما

سارا: وقتی با هم برنامه ای میذاریم و تو برنامه را کنسل میکنی، احساس بی اهمیت بودن پیدا میکنم. من مطمئن هستم که تو نمیخوای من اینطور حس کنم. آیا میتونیم این هفته وقت بذاریم و یک کار مشترک رو با هم انجام بدیم؟

درواقع شما به جای اینکه روی احساساتی که زیر عصبانیت هستند و باعث شوند تا او تدافعی شود، متمرکز شوید، به شریک عاطفی (همسر) خود اجازه میدهید تا با شما همدلی کند و موضوع پیش آمده را ترمیم کند. شما به جای شروع دعوا، گفتگوی محترمانه درباره احساسات خود را شروع میکنید و همسرتان به این وسیله در تیم شما قرار میگیرد.

نقل قولی از دکتر گاتمن؛ زوج درمانگر معروف وجود دارد که میگوید: زوج هایی که درک میکنند که احترام، مهربانی و عشق بیشتر از سختگیری و انتقاد موثر است؛ در رابطه ی خود استاد هستند.

مقاومت در برابر سرزنش

سرزنش در لحظه احساس بسیار خوبی میدهد اما اثرات آن میتواند فاجعه بار باشد. حتی اگر از شریک زندگی خود عصبانی هستید به معنی این نیست که سخنان شما باید تند و سنگین باشد. درواقع منظور من این است که مراقب 4 اصل تخریب کننده رابطه باشیم. (این 4 اصل عبارتند از: تحقیر، عیب جویی، گارد گرفتن نسبت به همدیگر و قهر و اجتناب از گفتگو؛ که مفصلا درباره آنها صحبت خواهیم کرد). یک ضرب المثل قدیمی میگه: زبان خوش مار را هم از لانه بیرون میکشد.

درسته که ابراز عصبانیت و سرزنش میتواند نقطه نظرات شما را به شکل واضح و شفافی بیان کند اما این کار صمیمیت بین شما را نیز از بین خواهد برد.

اگر با انتقاد کردن به همسرتان حمله کنید، همسرتان به احتمال زیاد حالت دفاعی به خودش میگیرد و او هم شما را به باد انتقاد و سرزنش میگیرد. همچنین هردوی شما ممکن است در انتقاد کردن به همدیگر غرق شوید و نتوانید در بحث متمرکز بمانید.

مکالمه هایی از این دست در نهایت باعث ایجاد فاصله عاطفی میشوند، زیرا تحقیر و انتقاد عاطفه و محبت بین شما را از بین خواهد برد. دقیق انتخاب کردن کلمات و احساسات اصلا کار ساده ای نیست و تمرین و تمرین میخواهد، اما به محض شروع استفاده از این روش، شما میبینید که با گذشت زمان رابطه بین شما ترمیم میشود و در بحران ها حتی رابطه شما تقویت نیز خواهد شد.

بنابراین دفعه دیگر که عصبانی شدید، صبر کنید و به این فکر کنید که چرا عصبانی هستید. آیا دلیلش این است که احساس خجالت کردید؟ نگران هستید؟ ناامید شدید؟ به همسر خود بگویید که چه احساسی دارید و به چه چیزهایی نیاز دارید.

یادگیری تشخیص اینکه عصبانیت واقعا چه احساساتی را در زیر خود دارد و چگونه میتوان عصبانیت را در روابط خود مدیریت کرد، مهارتی است که توسط زوج هایی با هوش هیجانی بالا به کار گرفته میشود.

WhatsApp Image 2021 01 28 at 2.49.19 PM
پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن